zondag 21 september 2014

ZO KRIJG JE MAKKELIJK MEER LEZERS OP JE BLOG

Natuurlijk is bloggen zonder hoge pageviews en honderden volgers ook superleuk (misschien zelfs wel leuker), maar hey, het is ook wel heel tof om meer mensen op het o zo grote web te bereiken en jouw gedachtes en foto's met hen te delen. Want stiekem is het ook wel onwijs leuk om jouw ideeën en artikelen waar je zo hard aan gewerkt hebt te showen, toch? Nu ben ik natuurlijk totaal geen prof, maar iedereen heeft zijn eigen tips & tricks, right?

Een pakkende titel

Dit geldt natuurlijk voor de blognaam maar ook voor de titel van je artikels. Stel je voor, je wilt een artikel schrijven over hoe je miljonair wordt, deel hem dan gelijk even met mij. Grapje. Maar stel, je hebt een geweldig artikel geschreven en het liefst wil je het iedereen laten lezen. Een goede titel is het have werk, want hoe bereik je nou mensen zonder een goede aantrekkelijke titel? Check hieronder een schema die je eventueel kan gebruiken.

Een leesbare tekst 

Nu je eenmaal lezers aangetrokken hebt, moet je ze ook blijven vasthouden. Verdeel ten eerste lange teksten in subkopjes, zodat het leesbaar blijft. Je moet trouwens sowieso niet té lange teksten publiceren, want internetgebruikers zijn snel. Iedereen wil alles snelsnelsnel hebben, en zo niet, dan haken ze af. Als je één keer in de week/maand (ligt eraan hoe vaak je iets post) een lang artikel post, is het wel leuk, maar elke dag een lange lap? Hmmm, doe maar niet.

Niet té algemeen of zonder humor

Heel vaak lees je beautyblogs die een product gaan reviewen, en dat was het dan. Gewoon alleen feitjes en dan een korte mening erover. Ik snap dat een review best serieus en zakelijk moet zijn, maar ik vind het altijd zo saai worden als er geen enkel spoor van een héél klein beetje humor of persoonlijkheid te bekennen is. Gelukkig zijn er genoeg leuke beautyblogs die heel leuk zijn om te lezen! 

Een mooie plaatje in het geheel

Deze is vrij duidelijk, toch? Om weer even terug te komen op het eerste kopje, internetgebruikers (wat een formeel woord haha) zijn snel en willen alles snel kunnen zien. Een rustige overzichtelijke lay-out is daarom heel handig en ook nog eens leuk om te maken! Je hoeft echt geen HTMLer te zijn om een leuke lay-out in elkaar te zetten, met een 'sjabloon simple' van Blogger kom je ook al heel ver. Daarnaast vind je overal leuke gadgets (maar maak het niet te druk!) op het web, die heel gemakkelijk te installeren zijn. Hier is een artikel met leuke site's daarvoor. 

Laat je ook zien op andere blogs/platformen

Deze tip is heel bekend, maar niet altijd even makkelijk. Het lijkt simpel, maak twitter/facebook aan voor je blog, post daar iets als je een nieuw artikel hebt geplaatst, klaar! Nog even reageren op andere blogs die je leuk vindt, en misschien nemen zij dan ook wel een kijkje op houw blog! Het lijkt misschien simpel, maar je hebt er natuurlijk wel tijd voor nodig. Want niets is irritanter dan een reactie met "Leuk! Neem je ook een kijkje op mijn blog?". Nee, gewoon niet doen. 

Wees jezelf én origineel 

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb het idee dat, vooral beginnende, bloggers 'perfect' willen zijn. Klinkt misschien raar, maar ik zal het uitleggen. Misschien vatten veel meiden het begrip bloggen verkeerd op. Dan denken ze, 'Oh, ik wil ook een blog!' Want als je een blog hebt ben je cool en krijg je gratis make-up, leuk!!!!! Dan gaan ze vervolgens bloggen over Beauty, Fashion en Lifestyle. Er verschijnen artikels als Favorieten van de maand, instagramdiary, tags, enz. Soms krijg ik het idee dat ze het dan helemaal niet zo leuk vinden, maar dat ze toch maar zulke 'standaard' berichten blijven posten, omdat 'dat bloggen is'. Get it?  Nu wil ik echt niemand beledigen, als je er veel plezier in hebt, ga alsjeblieft door, maar als je bij jezelf gaat denken, 'Dit begint saai te worden', twijfel dan niet om iets nieuws te verzinnen, en misschien pakt het wel heel gaaf uit. 


Nogmaals, dit waren maar mijn tips! Aarzel niet om jouw tips achter te laten! :)


21 opmerkingen:

  1. Goeie tips, denkt dat zit zeker gaat helpen!

    Liefs, Elbrich

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips en deze werken het beste inderdaad liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed artikel. Duidelijk geformuleerd. Dat schema voor een goede titel of kop vind ik echt heel handig! Super bruikbaar. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede tips! Nu ik met een totaal nieuwe blog zonder mijn 500 volgers gestart ben moet ik me toch ook weer hieraan gaan houden! Ik volg je nu, je schrijft leuk! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben ook nieuw hele leuke en goeie ideen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goeie tips, ik vind de humor tip het beste. Kan echt niet tegen zakelijke blogs haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede tips, Hier heb ik zeker wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel goede tips! :) Vooral die laatste: wees origineel en jezelf. Altijd jezelf blijven als het gaat om belogen (en in het algemeen eigenlijk ook:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik bedoelde natuurlijk *bloggen. Oh man, auto correctie -_-''

      Verwijderen
  9. Super leuke tips! x
    http://www.thoughtsinstyle.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Handige tips! Erg leuk dat je dit schrijft, kunnen veel mensen wat van opsteken. Ik heb nu op school een les waarin we een blog moeten aanmaken en we leren om meer bezoekers te trekken dus bijvoorbeeld door makkelijk gevonden te kunnen worden en google enzo. Echt super interessant! De leraar die ons dat vak geeft heb ik ook verteld over mijn blog dus dat is super grappig haha! Liefs !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Handige tips, allemaal tips die ik elke dag probeer toe te passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Handige tips, veel probeer ik inderdaad al te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben het helemaal eens met dit blogje :) Leuke tips!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat lief dat je een reactie achterlaat, heel leuk dat je een kijkje op mijn blog hebt genomen. Als jij ook een blog hebt neem ik zeker even een kijkje! ♡