dinsdag 17 juni 2014

Tips voor een stressvrije toetsweek + Leertips

Hoi lovies! Van mezelf mocht ik wel weer eens een echt nuttig artikel gaan schrijven, want dat is al een tijdje geleden. Tips vind ik altijd wel handig om te lezen op andere blogs en website's, dus leek het me wel leuk en goed om daar eens over te schrijven. De zomervakantie begint over een aantal weken al, maar daarvoor moeten vele van ons nog even knokken in de o zo gevreesde toetsweek. Eerlijk gezegd vind ik zo'n week best relaxt, omdat je maar twee à drie uur op school zit. Aan de andere kant is het wel één grote stressweek, omdat je haast wordt bekogeld met leerstof. Lees verder voor de tips!




De planning

Een realistische planning is erg belangrijk. Veel mensen (uhum hoi) maken een hele mooie planning, maar houden zich er niet altijd aan. Deel daarom eerst altijd je leerwerk op in blokken voordat je het indeelt. Houd je aan deze planning en vergeet vooral de pauzes niet. Twee uur achter elkaar studeren is niet fijn, beter kan je een half uur leren en dan 10 minuten pauze nemen. Werkt veel effectiever en motiveert bovendien! Ik gebruik voor mijn planning deze onwijs handige desk planner van de Hema. Niet duur, gaat een tijdje mee, en heel georganiseerd, wat vet handig is voor een sloddervos zoals ik. 


Eerste hulp bij leren

Leren is niet alleen woordjes stampen of jaartallen kennen, maar ook doen. Ga niet alleen de leerstof lezen maar maak aantekeningen, onderstreep de belangrijkste punten, schrijf een samenvatting (hebben je klasgenootjes ook wat aan ☺) of maak een schema, woordweb of plattegrond. 
Het antwoord begrijpen wil niet zeggen dat je het nu ook zelf kunt. Leren is niet alleen onthouden (misschien bij woordjes). Leren is ook de stof kunnen uitleggen aan anderen en toepassen in nieuwe situaties. Bedenk op basis van de antwoorden een nieuw voorbeeld en kijk of je je eigen voorbeeld nu aan een ander kunt uitleggen.
Vergelijk jezelf niet te snel met anderen, want iedereen leert op z'n eigen manier. Als een vriendin liever leert op wrts, hoeft dat niet hetzelfde voor jou te zijn. Probeer, het liefst voor de toetsweek, uit welke manier voor jou het beste is. 



Social media

Social media en leren zijn echte bitches als je ze naast elkaar zet. Iedereen weet dat die twee niet samen gaan, dus het beste is om tijdens het leren facebook, twitter, instagram etc. even weg te leggen. Als je het niet laten kan om je social media te checken, kan je dat het beste doen in de pauzes tussen het leren door. Als beloning zeg maar. Als je al wat gevorderder bent in het leven zonder social media (haha) heeft Jennie een goede tip voor je: Stel 3 vaste tijdstippen op om social media te checken, bijvoorbeeld 's ochtends, tijdens de lunch, en 's avonds. Als je alles van je to-do lijstje hebt afgestreept, mag je onbeperkt sociaal zijn.

Muziek

De één leert beter met muziek, de ander beter zonder. Ik vind het persoonlijk wel heel fijn, als er maar niet te veel tekst in zit. Dan blijven er grofweg twee dingen over, klassiek en dance. Het ligt er bij mij een beetje aan in wat soort stemming ik ben, maar meestal ga ik voor het laatste. Spotify heeft speciaal voor het studeren playlisten gemaakt, zie hieronder. Ik heb mijn dance lijst er ook even bijgezet, voor de partyanimals. (grapje)



Hebben jullie nog leertips?

7 opmerkingen:

  1. Gespot: zelfde etui! JA! Leuk! In ieder geval, handig dit! Ik leer altijd met zielige pianomuziek. En, wow, zijn er mensen die kunnen leren met die dancemuziek? Damn! Ik heb 't lijstje ff opgezet, wil bijna hardlopen zo, haha! Ik vind toetsweek altijd superrr chill! :-) Twee weekjes voor drie uur uit, als je geluk hebt niet te zweten tussen vier en vijf... Succes, jij! :-) x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knap overzicht ! Goed georganiseerd en voor de rest mag je dan wel best wel een sloddervos zijn. Je werk is goed gepland.
    Ben trots op je.
    Mama

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handige tips! En leuk kaftpapier trouwens, die groene met 'gehaakte' bloemen, waar heb je die gekocht? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super artikel, dankjewel voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super fijne tips zeg! Mijn toetsweek begint donderdag en hier heb ik zeker wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goeie tips, maar eerst geniet ik nog even van m'n vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat lief dat je een reactie achterlaat, heel leuk dat je een kijkje op mijn blog hebt genomen. Als jij ook een blog hebt neem ik zeker even een kijkje! ♡